De mobiele app Snapchat, waarmee gebruikers elkaar fotoberichtjes kunnen zenden die na enkele seconden weer verdwijnen, is op zoek naar nieuwe financiering.

Dat meldt een ingewijde woensdag aan persbureau Bloomberg.

Het bedrijf wil in totaal zo’n 500 miljoen dollar ophalen. Onlangs haalde de onderneming al 486 miljoen dollar op in een grote financieringsronde, waarbij 23 investeerders garant stonden voor een miljoeneninjectie. Het bedrijf maakte hun namen destijds niet bekend, maar namen als internetgiganten Alibaba en Yahoo deden de ronde.

Met een nieuwe injectie zou Snapchat naar verluidt tussen de 16 en 19 miljard dollar waard zijn. Alleen Uber en Xiaomi hebben als niet-beursgenoteerde startups een hogere waardering.

Bod Facebook afgewezen

De populariteit van Snapchat is sterk toegenomen en inmiddels sturen gebruikers meer dan 700 miljoen berichtjes per dag via de app. Facebook probeerde eind 2013 nog tevergeefs om Snapchat over te nemen voor 3 miljard dollar.

Oprichter Evan Spiegel, een 23-jarige gesjeesde student van Stanford University in Californië, vond dat zijn bedrijf meer waard is, ook al is er van een verdienmodel nog geen sprake.

Snapchat onder toezicht

Begin dit jaar werd bekend dat Snapchat de komende twintig jaar onder toezicht komt te staan van een nog aan te wijzen privacywaakhond. Het bedrijf zou het niet zo nauw zou nemen met de regels.

De Amerikaanse toezichthouder FTC liet eerder al weten dat het van plan was stappen te ondernemen tegen Snapchat. De fotodienst beloofde gebruikers dat gedeelde foto’s zichzelf zouden vernietigen, terwijl ze in de praktijk vaak nog maanden op telefoons en servers rondzwierven. Volgens de FTC wist Snapchat daarvan en heeft het bedrijf daarmee zijn gebruikers voorgelogen.

Dat Snapchat zonder medeweten van gebruikers complete contactpersonenlijsten van smartphones plukte, is ook al niet iets waar de FTC erg enthousiast over is.

Een boete hoeft Snapchat, voorlopig, niet te betalen. Wel krijgt het de verplichting aanzienlijk beter met de gegevens van zijn gebruikers om te gaan. Om te voorkomen dat de startup dat niet doet, wijst de FTC een privacywaakhond aan die Snapchat de komende twintig jaar in de gaten gaat houden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl